در این مقاله به طور کامل مباحث مربوط به روغن ترمز را بررسی میکنیم:
- وظیفه این روغن
- انواع آن
- انواع روغن ترمز در مقیاس DOT
- تفاوت روغن ترمز آبی و زرد
- دلیل تعویض این روغن
- زمان تعویض آن
- علائم خرابی و یا کم شدن این روغن
- چک کردن سطح این روغن
روغن ترمز چیست و وظیفه آن چیست؟
یک سیستم ترمز سالم جدای از سلامت سرنشینان، برای سلامت خود خودرو نیز حیاتی است؛ اما اکثر افراد در بررسی سیستم ترمز به برخی جزئیات توجه نمی کنند. یکی از بخشهای مهم در نگهداری خودرو ، روغن ترمز است که نقشی کلیدی در درست کارکردن ترمزها دارد.
این روغن که همچنین سیال هیدرولیکی نیز نامیده میشود، مسئول حرکت دادن اجزای مختلف سیستم ترمز خودروی شما است.
روغن ترمز تحت دما و فشار بالا کار میکند و بدون آن اتومبیل شما قادر نخواهد بود در زمان فشردن که پدال ترمز متوقف شود.
این روغن یک ماده غیر تراکم پذیر است که نیروی ایجاد شده توسط فشار روی پدال ترمز را به صورت یک نیروی هیدرولیکی به لنت ترمز انتقال میدهد. بر اثر اصطکاک میان لنت و دیسک سرعت خودرو شما کاهش یافته یا متوقف میشود.
انواع روغن ترمز
عملکرد ترمز به راحتی قابل فهم است، اما گستردگی و تنوع زیاد انتخاب ها در زمان تعویض یا جایگزینی ترمز میتواند گیج کننده باشد.
دو نوع اصلی وجود دارد:
- بر پایه سیلیکون
فقط در اتومبیل های بدون تکنولوژی ABS استفاده میشوند. - مبتنی بر گلیکول معمولاً در وسایل نقلیه با سیستمهای ترمز ABS به کار میروند.
انواع روغن ترمزها در مقیاس DOT
روغن ترمزها با استانداردی به نام DOT تقسیمبندی میشوند که این معیار بر اساس نقطه جوش تعریف میشود.
انواع روغن با ذکر نقطه جوش آنها در زیر آمده است:
DOT2: نقطه جوش 190 سانتیگراد
DOT3: نقطه جوش 205 سانتیگراد
DOT4: نقطه جوش 230 سانتیگراد
DOT5: نقطه جوش 260 سانتیگراد
DOT5.1: ترکیب این نوع روغن ترمز متفاوت است و ساخته شده از متابورات است.
توجه کنید که استفاده از روغن با DOT بالاتر لزوماً بهتر نیست.
نوع روغن مناسب برای خودروی شما به عواملی مانند وزن خودرو، نوع موتور، سیستم انتقال قدرت بستگی دارد.
برای اطلاع از روغن مناسب برای خودروتان دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید یا با یک مکانیک با تجربه مشاوره کنید.
تفاوت روغن ترمز آبی و زرد
سؤالی که خیلی از رانندگان میپرسند این است که تفاوت روغن ترمز آبی و زرد چیست؟
در مورد DOT ها صحبت کردیم؛ روغن موتورها با DOT های متفاوت در بازار رنگهای متفاوتی دارند تا راحتتر شناخته شوند.
DOT3 : رنگ زرد
DOT4 : رنگ آبی
پس تفاوت روغن ترمز آبی و زرد در DOT آنهاست به عبارت دیگر تفاوت در نقطه جوش است.
دلیل تعویض روغن ترمز
در طول زمان، روغن میتواند رطوبت را از هوا جذب کند که باعث میشود که کاربری سیال پائین بیاید و به درستی کار نکند. (البته جذب رطوبت توسط روغن طبیعی است و برای همین منظور ساخته شده است؛ چرا که جذب رطوبت باعث میشود که اجزای سیستم ترمز سالم مانده و دچار پوسیدگی نشود).
به همین دلیل تخلیه دورهای این روغن و جایگزینی آن با سیال جدید برای اطمینان از عملکرد مناسب اهمیت دارد.
زمان تعویض روغن ترمز
بیشتر مکانیک ها پیشنهاد میکند که هر یک تا دو سال این روغن را تعویض کنید.
با این وجود نگهداری از هر خودرو نیاز به تعمیر و نگهداری متفاوتی دارد و بسته به استفاده شما میتواند تغییر کند؛ به همین دلیل توصیه میشود برای اطمینان از حفظ ایمنی بر اساس اطلاعات موجود در دفترچه راهنمای خودرو خود به صورت مرتب روغن را تعویض کنید.
علائم خراب شدن یا کم شدن روغن ترمز
1. روشن شدن چراغ هشدار ترمز
یکی از اصلی ترین و راحت ترین راه ها برای فهمیدن مشکل در سیستم ترمز روشن شدن چراغ هشدار ترمز است.
این چراغ معمولاً در زمانی که نیاز به تعویض یا اضافه کردن روغن دارید، روشن میشود.
2. سفت شدن پدال ترمز
اگر احساس میکنید که پدال ترمز شما سفت تر از قبل شده است، روغن کم بوده و باید مقداری روغن به محفظه اضافه کنید یا شاید محفظه روغن نشتی دارد.
کم شدن روغن ترمز دلایل مختلفی میتواند داشته باشد نظیر: لنت ترمز فرسوده، فرسوده شدن محفظه ی روغن در اثر گرما.
3.مشکل در ترمز گرفتن
هنگامی که سطح روغن کاهش پیدا میکند، لنت ها نیز نمیتوانند درست کار کنند.
4. سر و صدای سیستم ترمز
اگر روغن را بررسی نکرده و به مقدار کافی در محفظه نباشد، سبب میشود که سیستم ترمز شما پر سر و صدا شود.
جدای از اینکه این امر آزاردهنده است، مشکلات بزرگ دیگر نیز به همراه خواهد داشت.
چک کردن سطح روغن ترمز
پیشنهاد میشود که به خاطر حیاتی بودن سیستم ترمز، حداقل ماهی یکبار سطح روغن را چک کنید تا از پیامدهای ناگوار مشکلات ترمز جلوگیری کنید.
اگر مشکلاتی نظیر نشتی این روغن را در ابتدای امر متوجه شوید، احتمال تصادف به خاطر کار نکردن ترمز کاهش پیدا میکند، همچنین هزینهی کمتری به شما تحمیل خواهد شد.
1. محل محفظه روغن را پیدا کنید.
به طور معمول، یک محفظهی پلاستیکی با در پیچی است که نزدیک سیستم ترمز در جهت راننده قرار دارد. البته در خودروهای قدیمی این محفظه فلزی است.
2. اگر خودروی شما دارای سیستم ABS است، چندین بار پدال ترمز را فشار دهید.
بر اساس نوع خودروی شما تعداد دفعاتی که باید پدال را فشار دهید متغیر است اما به طور کلی 25 تا 30 بار استاندارد میباشد. برای فهمیدن تعداد دقیق، میتوانید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.
3. قبل از باز کردن سر محفظه، با استفاده از یک دستمال تمیز آشغال های دور محفظه را پاک کنید.
معمولاً در اطراف محفظه ی روغن ذرات ریز و درشت زیادی وجود دارد. اگر آشغال یا ذره ی کوچکی وارد محفظه شود، ممکن است ترمزهای شما از کار بیافتند.
دقت کنید که چیزی وارد محفظه روغن نشود؛ اگر آشغال یا ذره ی کوچکی وارد محفظه شود، ممکن است ترمزهای شما از کار بیافتند.
4. در محفظه را باز کنید.
در محفظه به راحتی باز میشود (البته این کار در درهای فلزی خودروهای قدیمی سختتر است). حتماً دقت کنید که در محفظه را بیش از آن چیزی که نیاز است باز نگذارید. اگر رطوبت وارد محفظه شود، در اثر مرور زمان روغن اکسیده میشود.
5. به سطح روغن و همینطور رنگ آن دقت کنید.
اگر سطح روغن تقریباً بیش از 5-4 سانتی متر از در محفظه پائینتر باشد، باید روغن به محفظه اضافه کنید. در این مواقع چک کنید که محفظه نشتی نداشته باشد.
اگر رنگ روغن تیره شده باشد، بایستی که روغن را تعویض کنید.
در صورت وجود هر مشکلی در این زمینه، کارشناسان ما آماده هستند تا پاسخ سؤالات شما را در کامنتها بدهند 😉
- قیمت محصولات ایران خودرو 5 اردیبهشت 1400 - اردیبهشت 5, 1400
- قیمت محصولات سایپا برای 5 اردیبهشت 1400 - اردیبهشت 5, 1400
- فروش اقساطی کاپرا دو کابین برای اردیبهشت 1400 - اردیبهشت 4, 1400
16 دیدگاه. ترک جدید
سلام مهندس.میشه بفرمایید میزان فشار روغن ترمزموقع ترمزگیری حداکثر به چقدر میرسه.تقریبا
سلام مسعود جان
من توی منابع فارسی و انگلیسی زیاد تحقیق کردم اما به پاسخ سؤال شما نرسیدم
عذر میخوام میشه دقیقتر سؤالتون رو بپرسید؟ یعنی اینکه این مقدار فشار رو برای چه کاری لازم دارید
ممنونم از شما
با سلام
آیا میشود بجای روغن ترمز در محفظه ، روغن موتور ریخته شود
؟ ؟ ؟
سلام
اصلاً چنین کاری پیشنهاد نمیشه
این کار باعث میشه که سیستم ترمز معیوب بشه
با سلام .
لطفاً به این نکته مهم که ریختن روغن با رنگ دیگر یا اصطلاحا دو روغنه کردن ترمز باعث پوسیدگی و از بین رفتن لاستیکهای پمپ ترمز و کالیپر ها میشود.
مهندس.تفاوت روغن ترمز با روغن موتور ماشین چی هست؟
سلام محمدرضا
روغن موتور اصولاً برای روانکاوی است و یک لایه نازک بین دو سطح ایجاد میکنه تا موتور بهتر کار بکنه
از طرف دیگه روغن ترمز یک روغن انتقال دهنده است؛ به این خاطر که فشار پا روی پدال ترمز رو به سیستم ترمز انتقال میده
استفاده از این روغنها به جای یکدیگه اصلاً کار درستی نیست؛ چراکه هم قدرت ترمز پائین میآد و هم قطعات درون موتور به خاطر اینکه خوب روانکاوی نمیشن، از بین میرن
امیدوارم که بهتون کمک کرده باشم
ببخشید ماشین اسپورتج دارم کمی که ماشین جلو دنبال کنم پدال سفت میشود و موقع حرکت راحت ترمز میگیره مشکل چیه
سلام آقا سروش تقریبا ۹ ماه پیش فشار شکن من خراب شده بود و مکانیکم گفت دوتا لوله بیار یکسر کنیم هر کاری کرد نشد بعدش اونو تمیز کرد انداخت روش بخدا شانسی دیگه نشتی نداشت حب من بدبخت ۳ روز پیش روغن ترمز ارزانتر خریدم ریختم روی روغن فومن شیمی هی دیدم کم میکنه باز یه دونه فومن گرفتم ریختم باز داره میده،علت داره که روغن ترمز من دوگونه شده به اون خواطر از فشار شکن میده؟تورو خدا منو راهنمایی بکنید .خیلی گرونه نمیتونم بخرم.چیکار کنم اطفا رهنمایی بکن.تشکر
سلام آقای پورعلی
تحت هیچ شرایطی با سیستم ترمز شوخی نکنید به خاطر اینکه میتونه خدایی نکرده مشکلات غیر قابل جبرانی رو به وجود بیاره.
1. سعی کنید اصلاً از روغن ترمز های ارزان قیمت استفاده نکنید.
2. ترکیب 2 روغن ترمز با هم اشتباهه.
3. فشار شکن یه قطعهی لازم و حیاتی توی سیستم ترمز هست و یکسره کردنش خیلی خطرناکه.
چراکه فشار شکن باعث میشه فشار به صورت مساوی بین ترمزها، کالیپرها و پیستونها تقسیم بشه.
بنابراین کاری که شما باید انجام بدید:
1. فشار شکن رو تعمیر کنید.
2. کل روغن ترمز رو خالی کرد و یه روغن تازه بریزید.
متأسفانه مشکل قیمتها و تورم چیزی نیست که نادیده و یا دست کم گرفتش و ما میدونیم که این هزینهها کم نیستند؛ اما چارهای نیست و برای حفظ ایمنی خودتون و دیگران باید به هر قیمتی که شده از سیستم ترمز به بهترین شکل نگهداری کنید.
سلام ..پراید ۱۳۱دارم از سال ۹۵ خودم صفر خریدم از روزی که خریدم سیستم ترمزش ازیت میکنه چرغها فوری داغ میکنه مسافت کوتاهی که میری با داغ شدن چرغها دیگه ترمز نمیگیره پوستر رو دادم شرکت سایپا عوض کرد ولی متاسفانه فایده ای نداشت بهشون میگم قضیه اینه در جواب بنده متاسفانه میگن ببخشید پراید خریدی مگه پول زانتیا دادی …دیگه پراید همینه خاک بر سرمان با خودمون ومملکتمان
سلام ..پراید ۱۳۱دارم از سال ۹۵ خودم صفر خریدم از روزی که خریدم سیستم ترمزش ازیت میکنه چرغها فوری داغ میکنه مسافت کوتاهی که میری با داغ شدن چرغها دیگه ترمز نمیگیره پوستر رو دادم شرکت سایپا عوض کرد ولی متاسفانه فایده ای نداشت بهشون میگم قضیه اینه در جواب بنده متاسفانه میگن ببخشید پراید خریدی مگه پول زانتیا دادی …دیگه پراید همینه خاک بر سرمان با خودمون ومملکتمان
سلام رصای عزیز
بیشتر این مشکل ها خیلی راحت حل نمیشن شما از یک لنت مرغوب استفاده کنید اگر مشکل حل نشد دیسک رو تعویض کنید و در اخر هم سیستم ترمز رو چک کنید.
سلام ..پراید ۱۳۱دارم از سال ۹۵ خودم صفر خریدم از روزی که خریدم سیستم ترمزش ازیت میکنه چرغها فوری داغ میکنه مسافت کوتاهی که میری با داغ شدن چرغها دیگه ترمز نمیگیره پوستر رو دادم شرکت سایپا عوض کرد ولی متاسفانه فایده ای نداشت بهشون میگم قضیه اینه در جواب بنده متاسفانه میگن ببخشید پراید خریدی مگه پول زانتیا دادی …دیگه پراید همینه خاک بر سرمان با خودمون ومملکتمان
الان چند مدته چراغ ترمز دستی روی صفحه کیلومتر روشن شده درون محفظه روغن ترمز داره علت چیه؟؟؟؟
ترمز دستی یک عدد سنسور داره مثل یک کلید عمل می کنه که چراغ رو خاموش کنه اون دچار مشکل شده و باید تعویض بشه.