وظیفه ی فیلتر هوا در خودرو چیست؟
فیلتر هوا ، هوای ورودی به موتور را تصفیه میکند.
موتور اتومبیل در محفظه احتراق هوا و بنزین را با هم ترکیب میکند تا با مشتعل ساختن آن نیرو ایجاد کند.
این هوا از طریق فیلتر هوا به موتور میرسد که برای بیرون نگه داشتن زبالههای جادهای، گرد و غبار، حشرات و دیگر آلایندهها که میتوانند به موتور آسیب برساند، به کار می رود. همچنین فیلتر هوا باید امکان رسیدن هوا به داخل موتور برای بالا بردن کاربری موتور را فراهم کند.
چرا باید فیلتر هوا تعویض شود؟
در طول زمان، فیلتر هوا میتواند کثیف شود و آلودگی فیلتر از عبور جریان هوای به صورت مناسب از فیلتر جلوگیری میکند که نتیجه آن کاهش اکسیژن مورد نیاز در موتور می باشد. کمبود هوا میتواند بر عملکرد کلی اتومبیل شما تاثیر بگذارد.
هر چند وقت یکبار باید فیلتر هوا را تعویض کرد؟
بیشتر شرکتهای خودروساز توصیه میکنند که فیلتر هوا را هر ده تا پانزده هزار کیلومتر یا هر ۱۲ ماه تعویض شود. با این حال، اگر شما به طور معمول در مناطق روستایی یا خاکی رانندگی می کنید، احتمالاً بیشتر نیاز به مراجعه به مکانیکی برای چک کردن موتور و تعویض فیلتر هوا خواهید داشت (هر شش هزار کیلومتر). همچنین در صورت رانندگی در شهرهای شلوغ و پر ترافیک نیاز به تعویض فیلتر هوا در مدت زمان کوتاه تری دارید.
از نشانههای فیلتر هوای کثیف می توان به پس زدن موتور در هنگام حرکت، صدا های غیرعادی موتور و افزایش مصرف سوخت، اشاره کرد.
نشانه های رسیدن زمان تعویض فیلتر هوا
1. افزایش مصرف سوخت(در خودرو های قدیمی با سیستم کاربراتوری)
موتور شما برای رسیدن به قدرت یکسان، مقدار کم اکسیژن را با مصرف سوخت بیشتر جبران میکند. در نتیجه اگر شما متوجه افزایش مصرف سوخت شدید، میتواند نشان دهنده زمان تعویض فیلتر هوا باشد.
با این حال این مورد تنها در خودرو هایی با سیستم کاربراتوری صحیح است.
در خودرو های جدید کامپیوتر موتور با اندازه گیری میزان هوای ورودی به موتور، میزان سوخت ورودی به محفظه احتراق را کنترل می کند. در نتیجه کثیف شدن فیلتر هوا در خودرو های جدید نباید منجر به افرایش مصرف سوخت بشود.
2. عملکرد نامناسب محفظه احتراق
کاهش ورود هوا به داخل موتور از فیلتر هوای کثیف، منجر به خروج بنزین نسوخته از موتور به شکل باقیمانده دوده میشود. این دوده بر روی شمع ها انباشته شده و از جرقه مناسب برای سوختن مخلوط بنزین و هوا جلوگیری میکند. در نتیجه آن شما متوجه می شود که موتور راحت استارت نمی خورد یا هنگام حرکت پس میزند.
3. صدای غیر معمول موتور
در شرایط عادی، زمانی که اتومبیل تان با موتور روشن ثابت است، باید چرخش آرام موتور را به شکل ارتعاشات آرام احساس کنید. اگر متوجه شوید که اتومبیل به شدت تکان میخورد یا صدای انفجار را میشنوید، اغلب به خاطر شمع آسیبدیده ناشی از از فیلتر هوای مسدود شده با ذرات می باشد.
4. چراغ چک موتور روشن
بسیاری از موتورهای جدید با نسبت ده هزار لیتر هوا برای هر لیتر سوخت فرایند تولید قدرت را انجام می دهند. فراهم نشدن این مقدار هوا میتواند منجر به انباشت کربن در موتور شود که ممکن است منجر به روشن شدن چراغ چک موتور شود. در این صورت یکی از آیتم های بررسی موتور خودروی شما توسط مکانیک، بررسی فیلتر هوای خودرو شما خواهد بود.
5. کاهش قدرت موتور
اگر اتومبیل به اندازه کافی قدرت تولید نمیکند یا اگر متوجه حرکات شدید هنگام فشردن پدال گاز می شوید، این میتواند نشان دهنده این باشد که موتور شما تمام هوایی که برای تولید نیرو نیاز دارد را دریافت نمیکند.
6. فیلتر هوا کثیف به نظر میرسد.
فیلتر هوای تمیز سفید (یا رنگ دیگر) است اما با جمع آوری گرد و غبار و آلودگی در طول عمر خود تیرهتر میشود. همچنین در لایههای داخلی کاغذ فیلتر در داخل فیلتر هوا ممکن است گرد و غبار و آلودگی وجود داشته باشد که حتی در نور روشن قابلرؤیت نباشد. بنابراین ضروری است که فیلتر هوا در هنگام مراجعه به مکانیک مورد بررسی قرار بگیرد.
جایگزینی فیلتر هوای شما میتواند تا ۱۱ % شتابگیری یا قدرت موتور را بهبود بخشد.
7. دود سیاه یا شعله های خروجی از اگزوز
تأمین نشدن مقدار لازم هوا میتواند منجر به نسوختن مقداری از سوخت در چرخه احتراق شود. این سوخت پس از آن از طریق لوله اگزوز از اتومبیل خارج میشود. اگر مشاهده می کنید که دود سیاه از لوله اگزوز بیرون میآید، اقدام به تعویض یا تمیز کردن فیلتر هوای خود بکنید. همچنین ممکن است صدای “پپ پپ ” بشنوید یا شعله در انتهای اگزوز را ببینید. این اتفاق زمانی رخ میدهد که گرمای سیستم اگزوز، بنزین نسوخته را در لوله اگزوز مشتعل می سازد. این یک وضعیت خطرناک بالقوه است و باید فوراً تشخیص داده شود.
8. بوی بنزین هنگام استارت زدن موتور
وقتی شما اتومبیل را استارت می زنید، اگر اکسیژن کافی برای ورود به کاربراتور یا سیستم تزریق سوخت وجود نداشته باشد، بنزین نسوخته از طریق لوله اگزوز خارج می شود. این زمانی است که شما متوجه بوی بنزین خواهید شد و وقت آن است که فیلتر هوا را تعویض کنید.
- قیمت محصولات ایران خودرو 5 اردیبهشت 1400 - اردیبهشت 5, 1400
- قیمت محصولات سایپا برای 5 اردیبهشت 1400 - اردیبهشت 5, 1400
- فروش اقساطی کاپرا دو کابین برای اردیبهشت 1400 - اردیبهشت 4, 1400
3 دیدگاه. ترک جدید
دوستان عزیز.از مهمترین نکاتی که لازم هست بدونید اینکه وقتی موتور خودرو هرچه داغ تر میشه ناگهان در سرعت پس میزنه و حالت اینو داره که انگار داره بنزین تمام میکنه.ولی با اینحال خاموش نمیشه.ولی خودرو ریپ میزنه .در دنده دو و سه صدای لارق لارق از دل موتور میاد..دمای آمپر آب شروع به بلعکس کردن کار میکنه.یعنی وقتی سرعت کمی دارید آمپر پایین هست.و موقعی که سرعت بالا میبرید آمپر آب هم پا به پای سرعت میاد بالا..بدونید که حتما حتما حتما باید فیلتر هوای خودرو را عوض کنید..و سریع نرید شمع بخرید و بدید دست مکانیک…شاید باورشواسه خودم مشکل باشه ولی هیچوقت فکر نمیکردم تمام این مشکلات که ذکر کردم از فیلتر به این سادگی پدید بیاد..دوبار تجربه بهم ثابت کرد .خلاصه میگم فیلتر کثیف باشه:۱.آمپر آب با کاز دادن خودرو وسرعت بیشتر بالا میاد آمپر.۲.از دل موتورصدای لارق لارق میاد.۳.تو سرعت مثلا ۸۰کیلومتریهو کپ میکنهخودرو.وموتور پس میزنه.و اکثر فکر میکنن که ماشین شمعش خراب شده.یا بنزین مورد استفاده مرغوب نیست.۴.ماشین نفس نداره.انگار سرفه میخاد بکنه از سینه چنینحالتی داره
من وقتی ماشینو میبرم روغن عوض کنم همیشه فیلتر هوا مچاله شده و انگار ترکیده و تکه تکه شده مشکل از کجاست
فیلتر هوایی که استفاده می کنید نا مرغوبه و نشون میده که هوا از فیلتر هواتون عبور نمی کنه و اگر پاره بشه بره داخل موتور آسیب های جدی به موتور وارد می کنه پس حتما از فیلتر استاندارد هوا و مرغوب بازار استفاده کنید.